Bokningsvillkor
Professionell hemstädning anpassad efter dina behov. Här hittar du information om priser, intervaller, avbokning, reklamation, fönsterputs och RUT-avdrag.
Hemstädning med kvalitet och tydlighet
Bokningsvillkor för privatkunder
Hemstädning
Vid beställning av privatstädning tillämpar vi timdebitering. Det innebär att vi tillsammans med dig som kund, bedömer hur många timmars städning som behövs för att uppnå ett önskat resultat gällande kvalité och service.
När vi bedömer hur många timmars städ som ni som kund tar vi hänsyn till följande parametrar:
- Storlek på villan eller lägenheten.
- Önskad kvalitetsnivå. – Vill du ha något extra som inte ingår i våra ordinarie städupplägg?
- Önskat maxbelopp – vissa av våra kunder väljer att beställa baserat på önskat maxbelopp. Det innebär att man kanske endast beställer utvalda delar av en standardstädning i hemmet.
- Våra medarbetares arbetsmiljö och stress – Tiden som avsätts hos dig som kund ska rimligt återspegla omfattningen på projektet.
Timdebitering innebär inte att man kan ta bort eller lägga till tid på bokningen när städningen utförs. Alla tillägg och avdrag behöver göras i förväg genom mail info@rhgruppen.se eller telefon 0454-54332.
Intervaller löpande hemstädning
Vi kan erbjuda följande intervaller för löpande hemstädning:
- Varje vecka
- Varannan vecka
- Var fjärde vecka
Personal
Rutin och erfarenhet är otroligt viktigt för att kunna leverera hög kvalité och service. Därför försöker vi alltid i så hög grad som möjligt att schemalägga så att du som kund får samma städare vid varje städtillfälle.
Vi har dock inte möjlighet att garantera att det alltid blir samma person som kommer till er och städar. Vid sjukdom och semester så bokar vi in duktig och erfaren personal som kan ersätta er ordinarie städare. Vår målsättning är att även vikarierande städpersonal ska kunna erbjuda er den kvalité och service som ni är vana vid.
Av- eller ombokning enskilt städtillfälle
Du kan av- eller omboka ett enskilt städtillfälle mer än 3 dagar före det inbokade städtillfället. Avbokning som sker senare debiteras med 30% av den avtalade summan.
Observera att det inte går att göra RUT-avdrag på Avbokningsavgift.
Av- eller ombokning löpande hemstädning
Du kan avboka din löpande beställning av hemstädning t.om. 5 dagar före det inbokade städtillfället. Avbokningar som sker senare debiteras med 30% av den avtalade summan.
Observera att det inte går att göra RUT-avdrag på Avbokningsavgift.
Önskar du boka om din tid så behöver du meddela detta i så god tid som möjligt, men senast 48 timmar innan det inbokade städtillfället. Vi kommer då i så hög grad som möjligt försöka tillmötesgå dina önskemål. Ifall vi inte kan ordna någon ny tid enligt önskemål så kommer bokningen betraktas som avbokad och avbokningsavgift kommer tas ut.
Vid avbokning p.g.a. sjukdom tas ingen avbokningsavgift ut, även om detta sker med kort varsel. Men du får självklart gärna informera oss i så god tid som möjligt.
Reklamation
Reklamation av hemstädning görs inom 24 timmar efter utfört städtillfälle. Reklamation av flyttstädning görs inom 5 dagar från utförd flyttstädning.
Reklamation av städning görs via mail eller telefon.
Fönsterputs privat
Vid fönsterputs tillämpar vi fastpris. Innan arbetet utförs går vi igenom omfattningen och eventuella tilläggs-beställningar. Våra fönsterputsare arbetar på ackord. Därmed är det inte tillämpbart att likställa eller jämföra priset med timdebitering.
Ifall du bett om en offert på engångsputsning och inget annat är överenskommet så ingår följande i offerten:
- Fönsterputs av levnadsutrymmen.
- Upptorkning av bleck efter utförd fönsterputs.
- Fönsterputs av uterum och balkong-glas.
- Av- och tillbakamontering av spröjs.
Ifall du får en offert på abonnemang så ingår:
- Fönsterputs av levnadsutrymmen.
- Avtorkning av bleck, ram och spröjs efter utförd fönsterputs.
- Fönsterputs av uterum och balkong-glas.
- Av- och tillbakamontering av spröjs.
Exempel på tilläggsbeställningar som inte ingår i en offert, ifall kunden inte uttryckligen bett om tillägg är:
- Fönsterputs av fristående byggnader.
- Fönsterputs av förråd eller källare.
- Fönsterputs av speglar.
- Fönsterputs av invändiga eller utvändiga glasräcken.
- Polering av missfärgningar, kalk eller färgstänk på fönster.
- Grovrengöring av bleck, ram och spröjs.
Alla dessa punkter räknas som tillägg och utförs vid förfrågan.
Av- eller ombokning enskild fönsterputs
Du kan av- eller omboka en enskild fönsterputs-bokning upp till 24 timmar före den inbokade fönsterputsen. Avbokning som sker senare debiteras med 30% av den avtalade summan.
Observera att det inte går att göra RUT-avdrag på Avbokningsavgift.
Uppsägning av fönsterputs-abonnemang
Uppsägning av abonnemang sker via telefon eller mail. Abonnemang har varken uppsägningstid eller bindningstid. Men avbokning av tidsbokad fönsterputs ska ske senast 24 timmar innan bokad fönsterputs.
Betalningsvillkor
Fakturering sker i efterskott med 10 dagar netto i betalningsvillkor. Vid utebliven betalning tillkommer en påminnelseavgift och dessutom en dröjsmålsränta på 8%. Önskar du pappersfaktura så tillkommer en avgift för portot.
Rut-avdrag
Rut-avdrag är ett skatteavdrag som innebär att du som privatperson kan få 50% avdrag på bl.a. städ och fönsterputs upp till 75 000kr per år.
Vi sköter all administration kopplat till ditt Rut-avdrag. Det innebär att det enda du behöver göra är att betala fakturan som du fått.
För att du ska kunna göra Rut-avdrag behöver du vara över 18 år och föregående år betalat skatt i Sverige.
Skulle din Rut-ansökan inte gå igenom p.g.a. att du inte uppfyller ovanstående krav, alternativt har överstigit till maxbelopp för Rut-avdrag så förbehåller vi oss rätter att även fakturera resterande belopp i efterhand.
Rut-avdrag kan endast göras på hushållsnära tjänster. Det innebär att man inte får något avdrag på resekostnader, material eller faktureringsavgifter.
Prisjustering
Prisjustering av arbetskostnader för fönsterputs, städning, utkörningsavgifter, serviceavgifter och materialkostnader görs vid årsskiftet varje år. Prisjusteringar baseras på index som räknar ut merkostnader för bl.a. löner, drivmedel, material osv. Om du som kund önskar få information om den kommande index-justeringen så är du välkommen att höra av dig på mail eller telefon från mitten av december.
Här utför vi våra tjänster
Blekinge
Sölvesborg
Karlshamn
Olofström
Ronneby
Karlskrona
Kronoberg
Tingsryd
Ryd
Skåne
Bromölla
Kristianstad
Vårt huvudkontor finns i Karlshamn, nära till allt!

